cruz de Ferro - Reisverslag uit Valtuille de Arriba, Spanje van ruben - WaarBenJij.nu cruz de Ferro - Reisverslag uit Valtuille de Arriba, Spanje van ruben - WaarBenJij.nu

cruz de Ferro

Blijf op de hoogte en volg ruben

18 Mei 2013 | Spanje, Valtuille de Arriba

Na te veel rose wijn met frank en Donna uit Glendalough in Ierland met Zon uit Astorga vertrokken. Een you tube filmpje van Bruce dat Jet stuurde gaf extra energie . En dat was nodig. Langzaam20 km omhoog naar Rabanal. Daarna samen met 2 Braziliaanse mountainbikers en een Duitse vrouw de Cruz de Ferro beklommen. Van 1000 naar 1500 meter door de wolken de sneeuw in en wind. Boven elkaars handschoenen uitgetrokken . Lukte zelf niet meer. Wat foto's genomen. Als je daarna ondanks sneeuw en super harde wind een moment rust neemt vloeien toch wat tranen . Ieder zijn redenen , ik ook. Met 20 meter zicht en natte en gladde wegen 5 km afgedaald . In Acebo in het eerste café 2 café con Leche genomen en weer iemand anders mijn handschoenen uit laten trekken. Ik was verkleumd. Vingers en voorhoofd deden pijn. Heb zeker een uur nodig gehad om te stoppen net rillen en om telefoon te kunnen bedienen . Dit was aan het randje voor wat betreft het lichaam . Veel taxi's en 2 ambulances op de berg gezien om onderkoelde lopers op te halen . Daarna verder afgedaald van 1500 meter naar Ponferrada dat op 450 meter ligt. Steil en gevaarlijk. Nu in Pieros. Klein maar fijn. Ben opgewarmd en wacht nu op het hoogtepunt van de dag; eten!!!!! Slaap samen met echtpaar uit St. Oedenrode en stel uit Hawaï. Geloof het of niet . Klaagden over de extreme kou. Kun je je wat bij voorstellen toch ?? Morgen over de O Cebreiro . 1400 meter hoog. Veel kleding laagjes aan , goed eten. Mee . Oh ja, het lijkt de dagen erna warmer te worden . Zou ik toch nog met een zonnetje "dat pleintje" op kunnen rijden. Salut.